Home icon Kalmar Poland / O nas / Historia
Share: KALMAR.HE39.16


Mając korzenie w fińskim Tampere, szwedzkiej Smalandii, Ottawie w stanie Kansas oraz w Holandii, firma Kalmar przeszła złożoną i bogatą w wydarzenia ewolucję, stając się przedsiębiorstwem, jakim jest dzisiaj.

 

Historia Kalmar sięga lat 40. XX wieku

Początki Kalmar można odnaleźć w latach 40. XX wieku, kiedy w miejscowości Härmälä koło Tampere w Finlandii powstał pierwszy wóz podsiębierny do zastosowań przemysłowych. Po II wojnie światowej Valtion Metallitehtaat (Państwowe Zakłady Metalowe), wcześniej zajmujące się produkcją i utrzymaniem samolotów i lokomotyw, zostały przemianowane w 1951 roku na Valmet. W ramach reparacji wojennych wypłacanych Związkowi Radzieckiemu w latach 50. fabryka Valmet w Härmälä otrzymała zamówienie na 500 wozów do drewna, które stanowiły wczesny prekursor kontenerowych wozów podsiębiernych, później dominujących w globalnej logistyce. 

Rewolucja wózków widłowych zaczyna się w Småland w Szwecji w 1949 roku 

Początki wozów widłowych sięgają regionu Småland w Szwecji, gdzie w 1949 roku w małym warsztacie w mieście Lidhult zbudowano pierwszy wózek widłowy do lokalnej tartakowej produkcji. Lidhults Mekaniska Verkstad (LMV) rozpoczęło produkcję seryjną w 1952 roku, a następnie rozwinęło działalność w portach, wprowadzając opatentowane rozwiązanie, które umożliwiało montaż sześciu kół na każdej osi zamiast standardowych czterech.

 

 

Pierwszy na świecie terminalowy traktor do przemieszczania naczep, 1958

Linia terminalowych traktorów Kalmar pochodzi z miasta Ottawa w Kansas w USA, gdzie Ottawa Steel w 1958 roku wprowadziła pierwszy na świecie terminalowy traktor do przemieszczania naczep w portach, terminalach, magazynach i centrach dystrybucji.

Pierwsze prototypy wozów podsiębiernych, 1976

W latach 70. konteneryzacja zaczęła kształtować globalną logistykę. W Finlandii Valmet w 1976 roku zaprezentował pierwsze prototypy kontenerowych wozów podsiębiernych. W ciągu następnych czterech dekad dostarczono ponad 2 500 sztuk, z których wiele działa do dziś.

Pierwszy elektryczny wóz widłowy, 1980

Kalmar wprowadził pierwszy elektryczny wózek widłowy w 1980 roku.

Rozwój Kalmara w Szwecji

W 1974 roku LMV zostało przejęte przez państwową spółkę Kalmar Verkstad AB, która rok później nabyła Ljungbytruck. Po połączeniu powstała firma Kalmar LMV, mogąca konkurować z wiodącymi producentami z USA. W latach 80. Kalmar LMV systematycznie rozwijał się na rynkach międzynarodowych, posiadając sprzedaż i serwis w ponad 50 krajach oraz oferując niezrównaną gamę wózków przeciwwagowych. W wyniku dalszego rozwoju i zmian właścicielskich, firma została przemianowana na Kalmar Industries i w 1994 roku wprowadzona na giełdę w Sztokholmie.

Pierwszy prototyp reachstackera, 1985

W 1985 roku Kalmar ukończył pierwszy prototyp reachstackera, a dostawy rozpoczęto rok później. Ta wszechstronna maszyna stała się fundamentem globalnej logistyki, z każdą kolejną generacją zwiększając możliwości przeładunkowe.


Fundamenty dzisiejszego Kalmar w latach 90.

W latach 90. szereg fuzji i przejęć utworzył podstawy dzisiejszego Kalmar, łącząc przemysłowe dziedzictwo Szwecji, Finlandii i USA. W 1994 fińska państwowa spółka Sisu przejęła Ottawa Trucks oraz dział obsługi materiałów Valmet. W 1997 fińska firma Partek nabyła Sisu Terminal Systems oraz większość udziałów w Kalmar Industries, łącząc obie firmy. Do 2000 roku Kalmar Industries był w pełni własnością Partek i został wycofany z rynku w Sztokholmie.

Rozszerzenie portfolio o spreadery kontenerowe, 2000

Przejęcie szwedzkiego producenta spreaderów kontenerowych Bromma w 2000 roku poszerzyło portfolio Kalmar. Bromma, założona w 1965 roku, wynalazła teleskopowy spreader umożliwiający obsługę kontenerów różnych rozmiarów bez zmiany spreadera przy każdym podniesieniu.


Wzmacnianie kompetencji w branży dźwigów ciężkich, 2001

W 2001 roku Kalmar Industries przejął holenderskiego producenta dźwigów brzeg-portowych i wozów podsiębiernych Nelcon oraz firmę serwisową Groot-Hensen, co wzmocniło kompetencje w zakresie dźwigów ciężkich i przyczyniło się do rozwoju automatyzacji terminali.

Utworzenie Cargotec, 2005

W 2002 roku fińska firma Kone przejęła wszystkie udziały Partek. W 2005 roku Kone wydzielił swoje działy obsługi materiałów, tworząc Cargotec Corporation, obejmującą Kalmar, Hiab i MacGregor.

Pierwszy w pełni zautomatyzowany terminalowy wóz podsiębierny, 2005

W 2005 roku otwarto pierwszy w pełni zautomatyzowany terminal straddle carrier w Brisbane w Australii, wyposażony w system Kalmar AutoStrad™. W tym samym roku Kalmar wzmocnił globalną obecność, otwierając zakład produkcyjny w Szanghaju w Chinach.

W tej dekadzie Kalmar wprowadził również Kalmar AutoShuttle™, zeroemisyjne i hybrydowe dźwigi RTG oraz pierwszą generację straddle carrierów z napędem hybrydowym.


Kalmar AutoShuttle™, zeroemisyjne i hybrydowe żurawie RTG wprowadzane na rynek

During this decade, Kalmar also introduced its Kalmar AutoShuttle™, zero emission and hybrid RTG cranes, as well as the first-generation hybrid-drive straddle carriers.

Otwarcie zakładu montażowego w Stargardzie w 2010 roku

W 2010 roku Cargotec otworzył zakład montażowy w Stargardzie, w Polsce. Produkcja przewoźników kontenerowych, reachstackerów i obsługujących puste kontenery została przeniesiona z Lidhult do Stargardu w 2013 roku, a wkrótce potem do zakładu dołączyły wózki widłowe.

Wprowadzenie portfolio Kalmar SmartPort i systemu Kalmar One

W 2011 roku Kalmar przejął amerykańskiego dostawcę systemów operacyjnych terminali – Navis, który pozostawał częścią Kalmar do 2021 roku. W tym samym dziesięcioleciu Kalmar zwiększył swoje możliwości w zakresie automatyzacji, wprowadzając portfolio Kalmar SmartPort oraz Kalmar One – elastyczny i skalowalny otwarty system automatyzacji obsługi kontenerów w portach i terminalach.

Wprowadzenie w pełni elektrycznego portfolio w 2021 roku

Kalmar w 2021 roku wprowadził w pełni elektryczne portfolio. Składa się ono z szerokiej gamy sprzętu do obsługi materiałów – od elektrycznych reachstackerów po ciężkie, średnie i lekkie wozy widłowe, ciągniki terminalowe oraz wozy podsiębierne.


Rozpoczęcie procesu robotyzacji w 2021 roku

Zaangażowanie Kalmara w innowacje jest dodatkowo widoczne w wprowadzeniu w tym samym roku portfolio Kalmar Robotic – obiecującej gamy inteligentnych, elastycznych i autonomicznych rozwiązań mobilnych na przyszłość.

Kalmar zakończył działalność w segmencie ciężkich żurawi, 2022

W 2022 roku Kalmar podjął decyzję o wyjściu z biznesu ciężkich żurawi i przekazaniu związanych z nimi praw własności intelektualnej oraz aktywów firmie Rainbow Industries Co. Ltd. (RIC), skupiając się na obecnym portfolio produktów.

Wprowadzenie serii elektrycznych wozów podsiębiernych Charge, 2023

Kalmar wprowadził także serię elektrycznych wozów podsiębiernych Charge, obejmującą technologie baterii, rozwiązania do ładowania oraz oprogramowanie wspierające operatorów straddle carrier w przejściu na zdekarbonizowaną eksploatację.

Od 2024 roku: Kalmar notowany na Nasdaq Helsinki

Kalmar został notowany na Nasdaq Helsinki 1 lipca 2024 roku, po wydzieleniu się z Cargotec. Obecnie Kalmar nadal wyznacza kierunki zrównoważonej obsługi materiałów na całym świecie, kładąc silny nacisk na elektryfikację w całej gamie sprzętu oraz zwiększanie wartości użytkowej i maksymalizowanie dostępności maszyn poprzez globalną sieć usług.

Na przestrzeni swojej historii historia Kalmara opiera się na lokalnych innowacjach, które przekształciły się w globalnie sukcesywne produkty. Z pracownikami w 30 krajach i klientami na całym świecie, idea ta jest dziś bardziej aktualna niż kiedykolwiek. Pierwotne miejsca powstania jego linii produktów – Tampere, Ljungby i Ottawa – pozostają głównymi ośrodkami innowacji i rozwoju, gotowymi sprostać wyzwaniom XXI wieku.